Τρίτη, 1 Μαρτίου 2011

από εφημερίδα ΕΘΝΟΣ

Μια Άννα Φρανκ βατή και καθαρή

Σήμερα ποια θα μπορούσε να είναι η Άννα Φρανκ; Η ιστορία του έργου των Φράνσις Γκούντριχ και Άλμπερτ Χάκετ, «Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ», είναι πολύ συγκεκριμένη, μια και η ηρωίδα του υπήρξε θύμα του Ολοκαυτώματος, της πιο αποκρουστικής μορφής ρατσισμού. Ρατσισμός, ωστόσο, με άλλον τρόπο, υπάρχει και στις μέρες μας.
Η επιλογή του συγκεκριμένου κειμένου, που παρουσιάζεται στο θέατρο «Άνεσις» (Θεατρική Σκηνή - Ανδρέας Βουτσινάς), μοιάζει να θέλει να προβληματίσει τον σημερινό θεατή σχετικά με το τι είναι αυτό που κάνει τον άνθρωπο να κατατρύχει τον συνάνθρωπό του ή γιατί να υπάρχουν ταμπέλες που να αφορούν την καταγωγή, τη θρησκεία, το χρώμα.
Η παράσταση που σκηνοθέτησε η Ρέινα Εσκενάζυ ούτε επικαιροποιεί, ούτε θέλει να διδάξει. Είναι βατή και καθαρή, λέει την ιστορία δίχως εκπλήξεις.
Στηρίζεται στους ηθοποιούς της, στην πείρα και τη σιγουριά των Στέφανου Κυριακίδη και Αφροδίτης Γρηγοριάδου (Ότο και Ίντιθ Φρανκ), στη συνέπεια των Βάνας Ραμπότα και Δημήτρη Παλαιοχωρίτη (Πετρονέλα και Χέρμαν Ντάαν), στον ωραίο τύπο που φτιάχνει επί σκηνής ο Κώστας Φαλελάκης (Κύριος Ντάσελ) και ιδιαίτερα στη φρεσκάδα και τη σκηνική γοητεία της Έφης Γούση (Άννα Φρανκ). Ο Αποστόλης Τότσικας (Πίτερ βαν Ντάαν) υποστηρίζει τον ρόλο.
Οι Μέλπω Κωστή και Ισιδώρα Δωροπούλου σωστές σε αυτό που τους ζητήθηκε.

«Το Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ» είναι το πιο πολυδιαβασμένο βιβλίο σε όλο τον κόσμο μετά τη Βίβλο. Η πρώτη του έκδοση έγινε το 1947 στην Ολλανδία και το 1952 στην Αμερική. Από τότε μεταφράστηκε σε παραπάνω από 67 γλώσσες και έχει πουλήσει περισσότερα από 31 εκατομμύρια αντίτυπα. Το θεατρικό έργο βασίζεται στο πασίγνωστο ημερολόγιο της έφηβης Γερμανοεβραίας, που γράφτηκε στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, και είναι ένα έργο-ντοκουμέντο, μια καταγραφή του απάνθρωπου φυλετικού κατατρεγμού. Ανέβηκε για πρώτη φορά στο Μπρόντγουεϊ το 1955 και αποτέλεσε κορυφαία στιγμή στην καριέρα των συγγραφέων, αφού τιμήθηκαν με Βραβεία Τόνι, Πούλιτζερ και το βραβείο της Ένωσης Θεατρικών Κριτικών Νέας Υόρκης.
ΦΙΝΑΛΕ
Η πιο «δυνατή» σκηνή της παράστασης έρχεται από την εικόνα, από το βίντεο του φινάλε.
Αντιγόνη Καράλη


κριτική από εφημερίδα ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ


Τετάρτη 26 Γενάρη 2011 Σελίδα 24

Θέατρο

ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

Ελληνικό και ξένο ρεαλιστικό δράμα

«Το ημερολόγιο της Αννας Φρανκ»

«Το ημερολόγιο της Αννας Φρανκ» στο «Ανεσις» Διεθνώς γνωστό, από πολλές εκδόσεις, ταινίες και την πολυπαιγμένη (και στην Ελλάδα) θεατρική διασκευή του, από το ζεύγος των Αμερικανών συγγραφέων Αλμπερτ Χάκερ και Φράνσις Γκούντριχ, το «Ημερολόγιο» που έγραφε από τις 12 Ιουνίου του 1942 μέχρι τη 1η Αυγούστου του 1944, κλεισμένη, μαζί με τους γονείς, την αδελφή της, την οικογένεια του συνεταίρου του πατέρα της και έναν οδοντίατρο, στη σοφίτα ενός επιχειρησιακού κτιρίου στο Αμστερνταμ, η 13χρονη Γερμανοεβραία η Αννα Φρανκ, παρότι ημερολόγιο ενός παιδιού, ημερολόγιο που τυχαία διασώθηκε, παραμένει αναμφισβήτητο, διαχρονικής και επίκαιρης αξίας ιστορικό τεκμήριο για τις γενοκτόνες διώξεις των Εβραίων και τα αμέτρητα άλλα θύματα του ναζισμού, καθώς σήμερα εκκολάπτεται πάλι το «αυγό του φιδιού». Η ιστορία της οικογένειας Φρανκ αντανακλά την ιστορία και την εξόντωση δεκάδων εκατομμυρίων (ο ακριβής αριθμός παραμένει ανυπολόγιστος και σήμερα) εξοντωμένων ανθρώπων και οικογενειών από το ναζισμό. Η οικογένεια Φρανκ, από τη Φραγκφούρτη, διέφυγε το 1941 στο Αμστερνταμ, ελπίζοντας ότι αν κρυφτεί θα σωθεί. Φρούδα ελπίδα. Η ολλανδική κυβέρνηση παρέδωσε αμαχητί τη χώρα και συνεργάστηκε με τους ναζί, πριν απ' όλα για την εκτέλεση των Ολλανδών κομμουνιστών και των αντιφασιστικής αντίστασης, σχεδόν εν τη γενέσει της και έπειτα τον εντοπισμό, την καταδίωξη και τον εγκλεισμό Εβραίων σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Παραμένοντας επίκαιρο και διδακτικό για τη νέα γενιά, το έργο, σε απόδοση των Δημήτρη Μοθωναίου - Βάσιας Παναγοπούλου, σκηνικό της Μυρτώς Αναστασοπούλου, κοστούμια της Κατερίνας Τσακότα, φωτισμούς της Κατερίνας Μαραγκουδάκη και μουσική επιμέλεια του Σταμάτη Γιατράκου και σκηνοθεσία της Ρέινα Σ. Εσκενάζυ συγκινεί χάρη στην ερμηνευτική ικανότητα των άξιων και έμπειρων ηθοποιών Στέφανου Κυριακίδη, Αφροδίτης Γρηγοριάδου και Δημήτρη Παλαιοχωρίτη και στην υποκριτική φρεσκάδα των νέων ηθοποιών Εφης Γούση, Αποστόλη Τότσικα και Ισιδώρας Δωροπούλου. Γόνιμοι ερμηνευτικά οι Βάνα Ραμπότα, Μέλπω Κωστή και Κώστας Φαλελάκης.